Geschiedenis van de protestantse kerk Geschiedenis van de protestantse kerk
In 1188 wordt voor het eerst melding gemaakt van een Christelijke kerk in Haaksbergen, onder de naam 'Parochia Hockesberghe'. Er wordt aangenomen dat al eerder, rond het jaar 1000, een kerkje stond op de locatie in het centrum van Haaksbergen waar nu de Pancratiuskerk staat.

Pancratiuskerk

Tijdens de reformatie, die in Haaksbergen pas in 1646 werd ingevoerd, onderging de kerk een verandering van religieuze identiteit. Na deze periode werd de kerk gebruikt door de Nederduytsch Gereformeerde Kerk, die het als plaats van eredienst gebruikte.

In de tijd van Napoleon werd kerk aan de rooms-katholieken teruggegeven, en werd op plaats van de huidige protestantse kerk een nieuwe kerk gebouwd. Intussen kreeg de landelijke kerk een nieuwe naam: Nederlandse Hervormde Kerk. Bij een grote dorpsbrand brandde de kerk af en werd op dezelfde plaats een kerk gebouwd die er nu nog staat.

Kerk Buurse
De gelovigen uit Buurse richtten een eigen gemeente op, met een eigen kerkgebouw. Na meer dan anderhalve eeuw zijn de twee gemeenten weer samengevoegd.

Een aantal gemeenteleden vormde de Gereformeerde Kerk, met een kerkgebouw aan de Zeedijk en later aan de Enschedese straat.

Maranathakerk Enschedesestraat

In 2003 waren beide kerken opgegaan in de Protestantse Kerk Nederland. Het kwam in 2016 tot een fusie tot de Protestantse gemeente te Haaksbergen-Buurse.

Voor meer informatie over de geschiedenis van deze kerken zijn er de volgende lezenswaardige informatie-bronnen:
  • Het kerkje van Ten Hoopen: 100 jaar Gerefor-meerde Kerk van Haaksbergen, door Nico Spit, ISBN 90-9013225-2
  • Pancratiuskerk: het gezicht van Haaksbergen - Frans de Lugt, ISBN9789076837406

• Haaksbergen, het Jeruzalem van Twente, door Zeno Kolks.